De engste haaienfilms (Jaws alternatieven)

Iedereen weet dat Jaws de beste haaienfilm is. Verdorie, voor veel mensen geldt het als de beste film aller tijden. Het is dus niet bepaald een verrassing dat, toen Steven Spielberg met zijn meesterwerk uit 1975 de sjabloon voor de moderne kaskraker zette, hij ook de lat voor waterangst zo hoog legde dat geen enkele haaienfilm er in de afgelopen decennia in is geslaagd. In feite zijn er niet veel mensen die het zelfs hebben geprobeerd. Tot voor kort was haaienbioscoop behoorlijk inactief, maar het subgenre heeft de afgelopen twintig jaar langzaam een ​​comeback gemaakt, met als hoogtepunt de publieke furore voor Shark Week, Sharknado en de recente reeks haaienfilms met een groter budget.

47 meters down

Je kunt zoveel praten als je wilt over de zwakke punten van het script van 47 Meters Down , en er zijn genoeg, maar geen enkele gedwongen dialoog kan het feit ondermijnen dat Johannes Roberts ‘door thalassofobie veroorzaakte nachtmerrie een magere, gemiddelde paniekaanval onder water is. Mandy Moore en Claire Holt schitteren als zussen op vakantie in Mexico, waar ze op pad gaan voor super schetsmatig duiken en vast komen te zitten in een haaienkooi op de oceaanbodem. Het is moeilijk om onderwateractie er goed uit te laten zien – het is donker en alles beweegt te langzaam – maar Roberts doet het met spatten van levendige kleuren en slim camerawerk, inclusief momenten van paniekopwekkend first-person perspectief dat aanvoelt als een filmische angstaanval.

En het gaat niet alleen om de haaien, hoewel ze hier angstaanjagend zijn; 47 Meters Down zorgt ervoor dat de zusters steeds meer onmogelijke obstakels en oerangsten overwinnen – ze zitten opgesloten in een kooi, hun zuurstoftoevoer slinkt en ze staren naar een akelig geval van bochten. De film valt uiteindelijk ten prooi aan een einde dat voor de helft te slim is, maar als je grondig door de wringer van subaquatische angsten wilt worden gehaald, kun je niet veel beter doen. Als die flare-scene je niet raakt, weet ik niet wat het wel zal doen.

The Meg

Aangepast aan het geliefde gelijknamige boek van Steve Alten, rekruteert The Meg Jason Statham als een reddingsduiker met een tragisch verleden, die wordt opgeroepen om een ​​team van onderwateronderzoekers te redden wanneer ze per ongeluk een megalodon loslaten. Ja, dat klopt, de oude monsterhaai ter grootte van een bus waarvan wordt aangenomen dat hij miljoenen jaren is uitgestorven. Dat is het. Dat is de film. En het is een goedkoop kampfeest met een aantal echt bizarre momenten, en terwijl regisseur Jon Turtletaubzou hebben geprofiteerd van nog harder leunen op de bonkers-aantrekkingskracht, er is genoeg blockbuster-actie en sensaties op zee om de snit te maken. Het kan geen kwaad dat Statham is gemaakt voor dit soort rol – een ex-kampioensduiker die is geboren om knorrige gezichten te maken bij moordende zeedieren. De studio trok uiteindelijk te veel stoten (en niet alleen omdat Statham nooit een haai in het gezicht slaat) – Statham zelf heeft gezegd dat hij wou dat de film bloediger en brutaler was, maar als je op zoek bent naar een publiekstrekker die nog steeds slaagt om wat spanning op te wekken, is The Meg een goede keus.

Open Water (micro-budget film)

Zo micro-budget dat het in eerste instantie bijna lijkt op gevonden beeldmateriaal, slaagt Open Water er uiteindelijk in om gebruik te maken van het soort pure viscerale terreur dat geld gewoon niet kan kopen. Geïnspireerd door het waargebeurde verhaal van twee toeristen die vermist raakten nadat hun duikboot hen per ongeluk achterliet, stelt Open Water zich een gruwelijk einde van hun verhaal voor terwijl het getrouwde duo met weinig meer dan een mes en wat haastig ingepakte snacks naar hun ondergang zweeft. houd ze vast terwijl ze wachten tot hun redding komt.

Er varen net genoeg boten door het gebied om die hoop levend te houden, en schrijver / regisseur Chris Kentis balanceert dat optimisme met het groeiende gevoel van naderend onheil als de nacht aanbreekt en een school haaien steeds dichterbij komt. Open Water werkt omdat het zo geloofwaardig is, gevuld met naturalistische dialogen en eerlijke, ingetogen uitvoeringen van hoofdrolspelers Blanchard Ryan en Daniel Travis, en hun volkomen gebrek aan paraatheid geeft geloof aan hun shit-out-of-luck nachtmerriescenario. De film is gefilmd met echte haaien midden in het echte open water en heeft een verrassende kalmte en stilte die op de een of andere manier de klimatologische aanvallen nog harder doet toeslaan en het is gemakkelijk te begrijpen waarom de verrassingshit een low-budget franchise van door haaien geteisterde angst veroorzaakte. Lees hier meer over deze film.